FinTech: gemak dient de mens, maar niet altijd de privacy
Door alles rond Corona zouden we bijna vergeten dat er nog andere ontwikkelingen in volle snelheid zich ontwikkelen. In deze blogpost wil ik het graag hebben over FinTech, oftewel: Financiële Technologie. Ik merk in mijn omgeving, professioneel en persoonlijk, dat er nog te weinig bewust is over de privacy rond de nieuwe betaalgemakken die FinTech met zich meebrengt. FinTech verrijkt en vergemakkelijkt ons leven en onze online gebruikerservaring, het is dan ook de bewustwording rond privacy die voorop moet staan.
Gebrek aan vertrouwen opende deur voor FinTech
Technologische vooruitgang is niet iets nieuws, maar waarom hebben ze juist zo’n versnelling genomen in de normaal zo traditionele bankensector? Door de bankencrisis verloren veel spaarders hun vertrouwen in de banken. Iedereen herinnert zich de beelden bij het onverwoestbare Lehman Brothers in Amerika, een start van een crisis die met een sneltreinvaart Europa bereikte.
Terwijl ook in andere industrieën technologische ontwikkelingen niet te stoppen waren, bleek de burger nu ook voor het bankieren open te staan voor alternatieven. De FinTech-trein was vertrokken. Naast oprichting van nieuwe banken zonder kantoren en minder overhead, kwamen ook 100% mobiele banken zoals Bunq. Daarnaast schoten online en mobiele betaalplatformen als iDeal en Tikkie, maar ook online beleggingsplatformen als Funding Circle als paddenstoelen uit de grond.
Zonder kritische vragen te stellen over de gevolgen voor de privacy, worden deze FinTech oplossingen omarmt door iedereen. Niet enkel jongeren. Wie bankiert niet online of mobiel? De belangrijkste reden: het is gebruiksvriendelijk. Geen boekwerk aan documenten doorploegen, paraferen en ondertekenen. Wachten op goedkeuring. Nee, u weet online meteen wat de mogelijkheden zijn, u dient u aanvraag in, stuurt alles door via de app en uw rekening is zo goed als geopend. U heeft veel tijd, verplaatsing, papierwerk en vooral frustratie bespaard.
De bankencrisis opende de deur voor FinTech, FinTech opende de deur naar gebruiksvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid opende een hele nieuwe wereld. Opeens was iedereen ‘belegger’.
FinTech is meer dan alleen online bankieren
Het is niet correct om bij FinTech enkel te spreken over bankieren en gerelateerde activiteiten. Ongetwijfeld behoort u ook (al dan niet bewust) tot de FinTech-gebruikers. U bent het al als u een online prijzen-, woonlening- of verzekeringsvergelijker gebruikt. Er zijn dus tal van applicaties die niet zozeer op zichzelf staan, maar worden geïntegreerd in een service op een website of app. Laat ik twee bekende merken als voorbeeld geven die in mijn ogen via FinTech ons dagelijks leven hebben veranderd.
AirBnB
Hotels vergelijken en direct boeken was door o.a. Booking.com, Expedia en Trivago al volledig ingeburgerd. AirBnB zorgde er echter niet alleen voor dat u verblijfplaatsen kon vinden, maar ook kon aanbieden. Daarnaast was het ook enkel tussen particulieren bedoeld. De reiziger wilde goedkoop overnachten, de aanbieder had ruimte over om kort te verhuren. De volledige financiële transactie wordt via het AirBnB platform afgehandeld. De huurder en verhuurder wisselen rechtstreeks geen euro uit.
Uber
Een taxi bestellen, de meter die u al zwetend in het oog houdt, niet voldoende cash, of erger: uw creditcard afgeven? Uber introduceerde een mobiele oplossing waarbij u de taxi oproept, de tevredenheidsscore van de chauffeur kan zien en precies ziet hoe lang u nog moet wachten. Als we over gebruiksgemak praten, dan vind ik Uber echt een geslaagd voorbeeld. Ook hier wordt er geen euro rechtstreeks uitgewisseld tussen de chauffeur en de klant. Alles verloopt volledig via het Uber-platform. De klant weet dat hij altijd voldoende geld ‘op zak’ heeft en de chauffeur weet dat hij altijd betaald krijgt.
Waar u als consument op moet letten bij FinTech-applicaties
Nu de Europese Commissie de concurrentie tussen de financiële instellingen makkelijker wil maken met de introductie van de Payment Service Directive 2 (PSD2), komt ook meteen de vraag naar boven hoe het zit met de privacy. Deze vragen zijn legitiem en vind ik vanuit mijn positie dat deze zeker serieus genomen worden door overheden en financiële instellingen, ook FinTechs. Ik verwijs u graag naar het heldere artikel op Marketingfacts over PSD2 en privacy indien u hierover meer wilt weten.
Liever zou ik u graag wat tips meegeven waarop u kan letten of het FinTech-platform waar u op het punt staat uw gegevens aan te geven, uw privacy serieus neemt.
Onder welke privacywetgeving valt het platform
Het land waar het platform actief is, is in de meeste gevallen ook bepalend voor de privacywetgeving. Voor de landen in de Europese Unie is dit de Europese wetgeving en eventuele strengere lokale wetgevingen. Let op! Het Verenigd Koninkrijk valt zometeen niet meer onder de Europese privacywetgeving. Een FinTech als Revolut, dat door reizigers veel wordt gebruikt i.v.m. wisselkoersen en gratis geldopname, valt dus zometeen onder de eigen Britse privacywetgeving.
Welke stappen omvat de toegangscontrole
Gemak dient de mens, maar is niet altijd veilig. Controleer vooraf hoe de toegang is geregeld. Inloggen met Facebook is misschien makkelijk, maar welke gegevens worden er aan Facebook doorgespeeld en hoeveel beveiligingsstappen volgen er nadien. Eén en zelfs twee verificatiestappen zijn eigenlijk onvoldoende om de privacy te waarborgen.
Is de data versleuteld en is het certificaat nog geldig
De simpelste tip die ik wil meegeven is de versleuteling van het platform. Het welbekende ‘slotje’ voor de URL. Als dit slotje niet aanwezig is, is het sowieso een ‘no go’ om persoonsgegevens in te geven, laat staan betalingen. De verbinding is simpelweg niet beveiligd. Zelfs als het slotje aanwezig is en u twijfelt, dan kan het zeker geen kwaad het certificaat even te raadplegen op geldigheid en kwaliteit.
Bewustwording en kritisch blijven
Vanzelfsprekendheid kunnen bovenstaande tips ook gebruikt worden als u zelf een platform opzet waarbij financiële transacties moeten worden gedaan. Vandaag zijn er ook platformen beschikbaar die de volledige betaling voor u afhandelen, denk hierbij aan Mollie of Buckaroo. Dit is overigens geen excuus om de beveiliging van uw eigen platform niet op orde te hebben! Twijfelt u of u goed bezig bent op het vlak van privacy, de Privacy Scans geven u een goed inzicht van de huidige situatie en de nog te ondernemen stappen.
Het belangrijkste is om altijd bewust te zijn van uw privacy. Deze is veel waard en daar wordt nog te vaak te licht mee omgesprongen. Blijf kritisch ten aanzien van aanbieders, maar ook ten aanzien van uw eigen handelen. Als gebruiker en als aanbieder.