Jaag vooral op veiligheid in personeelsgegevens
Smult u ook zo van de Nederlandse tv-serie Hunted? In dit sociale experiment proberen twaalf burgers drie weken lang uit handen te blijven van opsporingsexperts met ervaring bij politie, defensie en in de private sector.
Ik hoor vaak dat mensen dit programma als eye-opener ervaren; ze schrikken ervan hoe veel ‘ze’, in dit geval onbekende ‘hunters’, jagers van je te weten kunnen komen. En ze schakelen zó snel, dat ze in deze serie heel vlot de verblijfplaats van deelnemers achterhalen en ze oppakken.
Elke vorm van contact biedt namelijk een aanknopingspunt: de camera’s op de snelweg, uw kenteken, een nietsvermoedend WhatsApp-bericht naar uw partner, betalingen in de supermarkt, berichten op Facebook, cameratoezicht bij het café.
In China registreren camera’s reizigers in de bus, winkelend publiek, kinderen in de klas. Schokkend om te zien dat kleintjes die opletten een groen vakje om hun hoofd krijgen en kinderen die wegkijken een rood vakje. Wie interpreteert die beelden… en hoe?
Het is goed dat in Nederland de AVG-wet geldt om privacy te waarborgen én om te duiden wat mensen met uw gegevens doen. Maar veel ondernemers zitten met hun handen in het haar om de AVG goed te regelen.
Wie controleert?
Camera’s bijvoorbeeld worden te pas en te onpas opgehangen maar vaak is er geen beleid: wie beheert de beelden, wie controleert ze? En ook achter de schermen verzamelen bedrijven een bulk aan data, maar 60% wordt niet gebruikt en kan eigenlijk weg.
Er is ook goed nieuws: uw systeem voor Customer Relation Management (CRM) bevat doorgaans meer belangrijke klantinformatie dan u nu gebruikt. Deze kunt u goed inzetten om nog beter in te spelen op processen in uw organisatie en om nieuwe en bestaande klanten aandacht te geven. Wel op een veilige manier natuurlijk. U wilt ten slotte integer handelen en betrouwbaar overkomen.
Tip
Hoe? Als een bezoeker op uw site komt, is het handig dat deze in een passend CRM-systeem komt zodat uw betrokken medewerkers kunnen inspelen op de vraag van deze bezoeker. Door te zien welke informatie de potentiële klant leest, kunt u uw informatie en communicatie hier op afstemmen. Zo geeft u de ander het beeld dat u echt betrokken bent bij hem/haar.
Terug naar de AVG. Voor u is het belangrijk te weten hoe de privacy van medewerkers en klanten geregeld is, welke informatie u verzamelt of zou kunnen gebruiken. Samen met u brengen we uw organisatie in kaart, met een Privacy Scan. Zo ziet u vlot welke voordelen de AVG heeft en hoe u verzamelde informatie kunt inzetten voor marketing.
Dat kan confronterend zijn; zie het vooral als inzichtelijk. De AVG heeft in veel bedrijven nog geen topprioriteit en dat is voor mij onbegrijpelijk. Want verplicht is het wél. Dus: better safe than sorry.
Benieuwd hoe u beter met privacygegevens van medewerkers en klanten omgaat? Laten we bij een kop koffie vrijblijvend uw situatie bespreken. Bel of mail me voor een afspraak.
Volgende blog: Zo gemakkelijk komen anderen aan persoonlijke gegevens op uw werkvloer.