Extra AVG aandacht, niet morgen maar nu! 3 duidelijke redenen waarom.
Het eind is positief, dat beloof ik alvast. Maar er was nog even twijfel bij mij om deze blog ‘AVG aanpakken of wegwezen’ te noemen. Als u namelijk denkt dat de AVG storm nu wel voorbij is dan loopt u de kans dat u, in het ergste geval, plotseling kunt inpakken of blijvende schade ondervindt. Nu is het niet mijn bedoeling om angst te zaaien, maar vooral concrete en goed bruikbare oplossingen aan te bieden.
Waarom die extra AVG aandacht noodzakelijk is? Dit zijn de drie duidelijke redenen, voorzien van recente praktijkvoorbeelden en ervaringen, om de AVG nu aan te pakken:
Reden 1: Klantbehoud en nieuwe klanten
Heeft u een voorbeeldfunctie in uw sector op het gebied van AVG, waardoor u ook interessant bent voor nieuwe klanten? Dat gun ik u van harte! Of zijn er mogelijk al klanten bij u weg? In de praktijk zie ik situaties waarbij jarenlange zakelijke relaties onder druk zijn komen te staan omdat er bijvoorbeeld niet actief een verwerkersovereenkomst AVG werd aangeboden en ondertekend. De leverancier dacht dat het allemaal niet nodig was. De klant vond zijn of haar privacy toch belangrijker. Gevolg: weg klant.
Reden 2: Imagoschade
Hoe denkt u zelf over het HagaZiekenhuis in den Haag als u dit artikel leest? Zij kregen 460.000 euro boete, omdat tientallen ziekenhuismedewerkers vonden dat ze mochten rondsnuffelen in de medische gegevens van een real life tv-ster. Dit voorbeeld van imagoschade geeft aan dat privacy lang niet altijd vanzelfsprekend is in situaties waar je het juist zou verwachten. Op operatietafels moeten mensen zich al voldoende blootgeven is mijn primaire reactie hierop.
Reden 3: Zonder AVG aandacht kan uw bedrijf plotseling de wet overtreden
Wat het opmerkelijkste voorbeeld is uit de praktijk? Het zal u verbazen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft zelfs 40.000 euro boete ingevorderd bij onze dienders van de wet; de politie! Een hoogst opmerkelijke vordering, maar wel de realiteit. Het is misschien een open deur, maar juist door mindere aandacht voor de AVG kan plotseling de deur openstaan voor het overtreden van de wet. Als zelfs bij de politie de wet overtreden wordt kan dat dus ook bij uw bedrijf. Eens?
Zullen we het na deze drie voorbeelden maar op houden dat AVG mensenwerk is en blijft, dat het onze aandacht verdient en dat positieve aandacht nodig is?
Drie concrete, goed bruikbare oplossingen
U kunt AVG de noodzakelijke aandacht geven door gebruik te maken van de volgende manieren om AVG scherp te krijgen en scherp te houden. Het is namelijk ook interessant om reeds genomen AVG maatregelen eens opnieuw te toetsen aan de praktijk.
Oplossing 1: De Privacy Security Scan
De Privacy Security Scan (PSS) is een ‘webbased tool’ met ruim 600 datapunten en is primair gericht op het verkrijgen van inzicht in de toepassing van de gegevens beschermende maatregelen. Dit is bijvoorbeeld een interessante oplossing voor ICT en IT bedrijven die de ontwikkeling van apps en software willen toetsen aan de AVG.
Oplossing 2: De Privacy Compliance Scan
Deze oplossing wordt als SaaS oplossing geleverd en is ontwikkeld vanuit de praktijk. U verkrijgt hiermee inzicht en daarnaast kan de exacte AVG compliancy worden vastgesteld. Vervolgens worden alle privacy risico’s in kaart gebracht en concrete maatregelen ter verbetering genomen.
Oplossing 3: De Privacy Deep Scan
De Privacy Deep Scan is de meest uitgebreide, objectieve en onafhankelijke scan met meer dan 1.400 verschillende meetpunten. De hele organisatie wordt in kaart gebracht door te kijken naar privacy vanuit drie gezichtspunten; Organisatie, operationeel en data specifiek.
Nu extra aandacht voor AVG?
Als ik u heb weten te overtuigen klik dan hier en ik neem vandaag nog contact met u op.